Historia alternatywna: trening intelektualny czy coś więcej? Za nami Podlaski Klub Patriotyczny

0
145
Podlaski Klub Patriotyczny

Za nami kolejne spotkanie zorganizowane w ramach Podlaskiego Klubu Patriotycznego. Gościem wydarzenia był dr Tomasz Wesołowski, historyk wojskowości, starszy wykładowca na Wydziale Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu w Białymstoku.

Cały wykład opierał się na rozłożeniu na czynniki pierwsze pułapek historii alternatywnej, bazując na wydarzeniach poprzedzających II wojnę światową. Poznaliśmy publicystów, dzięki którym ten rodzaj twórczości zyskał popularność w Polsce. To m.in. jak Stanisław Cat-Mackiewicz, którego twórczość opierała się w części na krytyce rządów sanacji po przegranej kampanii wrześniowej. Mackiewicz stawiał tezę, że przyjęcie warunków III Rzeszy stawianych Polsce pozwoliłoby uniknąć tragedii. Dalej analizowaliśmy, jak dywagacje nad tą wersją historii przetrwały do współczesnych czasów, dochodząc aż do Paktu Ribbentrop-Beck autorstwa Piotra Zychowicza.

Na podstawie tej powieści zaczęliśmy szczegółowo analizować, dlaczego historia alternatywna nie mogłaby się wydarzyć tak, jak przedstawia to autor. Nasz prelegent zwracał uwagę na zamianę kilku elementów historii, zostawiając całą resztę nienaruszoną. Można tu podać przykład istotnej kwestii w powieści Zychowicza, jaką było dołączenie USA do wojny. Takie zdarzenie mogłoby nie mieć miejsca, gdyby Wielka Brytania nie prowadziła wojny z III Rzeszą. Wojna ta została wypowiedziana z kolei 3 września 1939 roku w ramach sojuszu polsko-brytyjskiego. Natomiast sojusz ten nie zawiązałby się, gdyby Polska przyjęła warunki III Rzeszy z marca 1939 roku. Ten aspekt, jak i wiele innych w powieści Zychowicza, został pominięty, traktując niektóre wydarzenia jako pewnik, pomimo zmiany sytuacji geopolitycznej.

Na zakończenie dr Wesołowski odpowiedział na nasze pytania, wskazując jak wiele czynników, których nie bierzemy pod uwagę analizując historię na własną rękę, wpływa na historię. Wykład nauczył nas traktowania historii alternatywnych jako swoistego treningu intelektualnego, a nie poważnego spojrzenia na historię, pozwalając nam tym samym rozwinąć zdolność krytycznego myślenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj